(Nederlands) Wijzigen

Rij elektrisch

Hoe een elektrische auto te besturen

Image courtesy of Tesla, Inc.

Geschiedenis schrijven

Hoe rijdt een elektrische auto?

Er is een revolutie gaande in de manier waarop we onze auto's aandrijven. Elektrische auto's worden een steeds populairdere manier om over de hele wereld te reizen. Het autolandschap is aan het verschuiven om deze verandering te weerspiegelen, met grote fabrikanten, zoals Tesla , die steeds meer opties voor elektrische voertuigen (EV) lanceren.

U zou kunnen denken dat deze seismische verschuiving ook geldt voor hoe anders elektrische auto's zijn om mee te rijden. Dat is niet zo. Ze zijn eenvoudig te bedienen, uiterst toegankelijk en ook nog eens heel praktisch.

We gaan bespreken hoe elektrisch rijden verschilt van rijden met een benzine- of dieselauto, hoe u het meeste uit een elektrische auto haalt en hoe gemakkelijk ze te besturen zijn.

Huur elektrisch Image courtesy of Tesla, Inc.

Het verschil

Is rijden in een elektrische auto anders?

Het korte antwoord op deze vraag is ja. Een meer genuanceerd antwoord is ja en nee. Dat komt omdat alle principes van het rijden met een elektrische auto precies hetzelfde zijn als die van een auto die op benzine of diesel rijdt. Er zijn echter verschillen in de manier waarop het vermogen aan de wielen wordt geleverd.

Rijden in een elektrische auto vereist precies hetzelfde mindset als alle andere reizen. In de meeste EV's hebben functies zoals de richtingaanwijzers, verlichting en ruitenwissers precies dezelfde bediening als in benzine- of dieselauto's.

Een van de grootste verschillen die u zult ervaren wanneer u voor het eerst achter het stuur van een EV stapt, is dat er vrijwel geen motorgeluid is. Omdat er geen interne verbranding plaatsvindt in de motor en er geen uitlaatgassen worden uitgestoten, is het enige geluid dat een EV-auto maakt het geluid van de wind die over de auto waait en van de wielen op de weg.

Fabrikanten zijn echter begonnen met de introductie van kunstmatige geluiden ter vervanging van het motorgeluid. Dit is zowel in het belang van de bestuurders, die deze feedback soms nodig hebben om hun snelheid te meten, als voor de veiligheid van voetgangers en andere weggebruikers.

Rijervaring

Hoe is het om een elektrische auto te rijden?

Veel mensen gaan ervan uit dat wanneer zij voor het eerst in een elektrische auto stappen, het net is alsof ze in een auto met benzine- of dieselmotor rijden, met een automatische transmissie. Maar elektrische auto's werken een klein beetje anders.

Er zijn slechts twee pedalen, het gaspedaal en de rem, net als bij een automatische versnellingsbak. Een automatische versnellingsbak schakelt echter op en neer naargelang de snelheid van de auto en de belasting die op de motor wordt uitgeoefend, terwijl EV's in feite maar één versnelling hebben.

Dit betekent dat het koppel, dat auto's met een benzine- of dieselmotor geleidelijk moeten opbouwen, onmiddellijk beschikbaar is in een elektrisch voertuig. Hierdoor kan de acceleratie vanuit stilstand zeer snel zijn omdat het vermogen rechtstreeks op de wielen wordt overgebracht.

Dit wordt minder naarmate u een hogere snelheden bereikt, zodat de acceleratie tussen 60 en 100 km/u comfortabeler zal zijn, maar nog steeds minstens vergelijkbaar met de acceleratie van een auto met benzine- of dieselmotor.

EV's gebruiken ook iets dat regeneratief remmen heet. Wanneer u uw voet van het gaspedaal haalt, begint de auto automatisch te remmen. Door dit te doen wordt de batterij van de auto opgeladen.

Met een beetje vooruitplannen en rekening houden met de wegomstandigheden kan het zijn dat u uiteindelijk minder hoeft te remmen, omdat regeneratie het koppel gebruikt om de auto af te remmen. Hoewel regeneratie iets anders aanvoelt dan normaal remmen, is het iets waar u aan went naarmate u meer achter het stuur van een elektrische auto zit, en waar de meeste mensen al na een paar kilometer aan gewend zijn.

Maximale efficiëntie

Wat is de meest efficiënte manier om met een elektrische auto te rijden?

Net als bij benzine- of dieselauto zijn er manieren om de prestaties van een elektrisch auto te verbeteren via uw rijgewoonten. Een van de belangrijkste zorgen bij het rijden met een EV is de afstand die het voertuig zal afleggen voordat de stroom op is en de batterij moet worden opgeladen. Hoewel EV's van nature zeer efficiënt zijn, is het belangrijk om bewust te zijn van uw rijstijl als u een zo groot mogelijke actieradius wilt halen met een volle lading.

Een van de sleutels hiertoe is een lichte rechtervoet. Het is misschien verleidelijk om al dat koppel te gebruiken om snel weg te rijden zodra het stoplicht op groen springt, maar als u langzamer en soepeler wegrijdt, spaar u uw actieradius.

Langzaam en geleidelijk afremmen zal uw batterij ook maximaliseren. Een Tesla Model 3 helpt de bestuurder met deze praktijk via zijn regeneratief remmen. Een instelling die de batterijlading verhoogt door energie terug te winnen die anders verloren zou gaan met traditionele remmethodes.

U moet ook rekening houden met de hoeveelheid stroom die u verbruikt met andere functies aan boord. Airconditioning, verwarming en media-apparaten verbruiken allemaal stroom van de accu. Als het veilig en comfortabel is om dat te doen, is het een goed idee om deze tijdens uw reis uit te schakelen om stroom te besparen.

De batterij

Wat gebeurt er als de accu van een elektrische auto leeg raakt?

Hoewel het niet onmogelijk is, is de kans dat uw EV met een lege accu komt te zitten zeer onwaarschijnlijk. Dit is te wijten aan een aantal factoren:

  • Beschikbaarheid van oplaadpunten: Met meer dan 250.000 stations in heel Europa, is Shell Recharge ons goedgekeurde netwerk van oplaadpunten. U kunt uw Shell Recharge-sleutelhanger gebruiken - die u ontvangt wanneer u de sleutels van uw huurauto ophaalt - om toegang te krijgen tot oplaadmogelijkheden tijdens uw reis.
  • Weergave van batterijstatus: De Model 3 toont de batterijmeter en het batterijbereik op een prominente plaats op het touchscreen om te helpen bij het controleren van uw lading. De batterijmeter geeft de resterende lading aan met een numeriek percentage, een statusbalk en kleurveranderingen (van groen naar geel naar rood). De actieradius van de batterij geeft het geschatte aantal resterende kilometers aan.
  • Intelligent design: Wanneer de Model 3 een lage lading detecteert, geeft hij meerdere waarschuwingen en suggesties voor laadstations in de buurt via pop-up meldingen.

Er zijn tal van manieren om er gemakkelijk voor te zorgen dat uw EV altijd voldoende opgeladen is, zoals:

  • Houd de lading van uw batterij tijdens uw reis in de gaten, maar denk eraan dat weersomstandigheden, rijgedrag en overmatig gebruik van autofuncties de batterij sneller doen leeglopen.
  • Anticipeer wanneer u moet opladen en waar de oplaadstations zich bevinden. Zorg ervoor dat de afstand tot het volgende oplaadstation niet groter is dan het resterende bereik van uw batterij.
  • Raak vertrouwd met de zoekmethode van uw voorkeur. Opties variëren van het openen van de Shell Recharge website of het downloaden van de app, tot het aanraken van de bliksemschicht op het Model 3 scherm.

Wanneer u uw elektrische huurauto bij ons inlevert, vragen wij u ervoor te zorgen dat het voertuig hetzelfde percentage acculading heeft als toen u de auto ophaalde. Als u uw auto met minder acculading bij ons inlevert, zullen wij hem voor u opladen. Er worden hiervoor echter wel oplaadkosten in rekening gebracht - dit is ook het geval als een accu met een batterijpercentage van minder dan 20% wordt ingeleverd.

In het onwaarschijnlijke geval dat de batterij van uw EV leeg raakt, neem dan contact op met onze wegenwacht. U vindt het nummer in onze huurvoorwaarden en uw huurovereenkomst, die u na uw boeking kunt bekijken. De kosten voor de berging zullen bij u in rekening worden gebracht, tenzij u onze Premium Pechhulp heeft afgenomen.

Wilt u meer weten over elektrisch rijden met uw volgende huurauto? Bekijk onze elektrische auto hub waar u FAQ's, gidsen en meer gedetailleerde informatie vindt over ons vlaggenschip, de Model 3.

Opladen van een elektrisch voertuig

Touchscreen | Rij-informatie

Courtesy of Tesla, Inc.

Regeneratief remmen

Courtesy of Tesla, Inc.

Stekkeren

Courtesy of Tesla, Inc.