(Nederlands) Wijzigen

Rij elektrisch

Hoe werken elektrische auto's?

Hoe

Hoe werken elektrische auto's?

Naarmate meer mensen over de hele wereld de overstap maken naar een groenere vorm van mobiliteit, is het onvermijdelijk dat ook de auto-industrie steeds meer elektrische auto's gaat produceren. Omdat elektrische auto's het milieu minder belasten dan benzine- of dieselauto's, zijn ze een logische keuze voor mensen die hun ecologische voetafdruk tijdens het reizen willen verkleinen.

Maar hoe werken elektrische auto's precies? En hoe zorgen ze voor minder uitstoot en meer voordelen voor het milieu?

Wij nemen u mee langs de verschillende soorten elektrische auto's, de onderdelen waaruit deze voertuigen bestaan en laten u zien hoe ze worden aangedreven.

Image courtesy of Tesla, Inc.

Verschillende EV's

Welke verschillende soorten elektrische auto's zijn er?

Elektrisch voertuig (EV)

Een EV, ook bekend als een volledig elektrische auto, is een voertuig dat uitsluitend elektrisch wordt aangedreven. Een elektrische motor vervangt de traditionele verbrandingsmotor in benzine- en dieselauto's en wordt opgeladen door een batterij, in plaats van een brandstoftank.

Een goede infrastructuur van oplaadpunten in uw buurt, of een oplaadpunt thuis, is nodig om de batterij van de auto op te laden. Volledig elektrische auto's zijn meestal erg stil door het ontbreken van motorgeluid en door het ontbreken van een uitlaatsysteem geen uitlaatgassen zijn.

Hybride elektrisch voertuig (HEV)

Een hybride voertuig maakt gebruik van een combinatie van zowel elektrische technologie als traditionele brandstofmethoden, met een elektrische batterij en een interne verbrandingsmotor. De motor wordt aangedreven met benzine of diesel, terwijl de elektrische motor wordt opgeladen door middel van regeneratief remmen. Lees meer over het rijden met een elektrische auto in onze gids.

Hybrides zijn zuiniger in het verbruik en stoten minder CO2 uit dan een traditionele benzine- of dieselauto, maar ze stoten meer uit dan een volledig elektrische emissieloze auto (EV). Hybrides zijn echter wel voorzien van een start-stopsysteem, zodat de motor minder lang stationair draait.

Plug-in hybride elektrisch voertuig (PHEV)

Plug-in hybrides zijn vergelijkbaar met hybride voertuigen, maar bieden een grotere actieradius. Ze hebben namelijk grotere accu's en motoren en kunnen ook worden opgeladen bij een oplaadpunt. Een PHEV gebruikt voornamelijk elektriciteit om te rijden, maar gebruikt brandstof uit de benzine- of dieseltank wanneer de batterij leeg begint te raken.

PHEV's bieden de milieuvoordelen van een elektrische auto, met de extra zekerheid van een verbrandingsmotor voor het geval u geen oplaadpunt kunt vinden. Dit kan ideaal zijn als u een langere rit gaat maken.

Anatomie van een EV

Welke onderdelen heeft een elektrische auto?

Elektrische motor

Gebruikt energie van de accu en stuurt die naar de wielen om ze te laten draaien. Sommige motoren hebben regeneratiefuncties die de accu oplaadt tijdens het remmen.

Tractiebatterij

Deze slaat elektriciteit op die wordt opgewekt en vervolgens door de elektromotor wordt gebruikt om de wielen te laten draaien.

Laadpoort

Wordt gebruikt om de auto aan te sluiten op een externe stroomvoorziening om de accu op te laden.

Image courtesy of Tesla, Inc.

ANDERE ONDERDELEN

Aandrijving

Neemt het vermogen dat door de elektromotor wordt opgewekt en brengt dit over op de wielen, waardoor deze worden aangedreven en draaien.

Reguliere batterij

In een hybride auto wordt de hulpbatterij gebruikt om de auto te starten en om het voertuig en de boordaccessoires van stroom te voorzien. In een volledig elektrische auto levert de batterij alleen stroom aan de accessoires.

Omvormer

Zet hoogspanningsgelijkstroom van de tractiebatterij om in laagspanning voor het opladen van de reguliere batterij, zodat accessoires kunnen worden gebruikt.

Transformator

Zet gelijkstroom om in wisselstroom om de elektromotor aan te drijven. Daarna doet hij het omgekeerde voor regeneratief remmen.

Generator

Wekt elektriciteit op die door het remsysteem wordt opgewekt en brengt die over naar de accu, om de auto van energie te voorzien.

Vermogenselektronica-controller

Beheert de stroom en de vermogensoverdracht tussen de accu en de motor. Dit helpt bij het regelen van de snelheid van de motor en het geproduceerde koppel.

Lader aan boord

Converteert wisselstroom van een extern laadstation om de batterij op te laden. Hij houdt ook de batterijspanning, de huidige temperatuur en de laadstatus bij.

Energiebron

Hoe wordt een elektrische auto aangedreven?

De sleutel tot elke elektrische auto, of het nu een volledig elektrische of hybride auto is, is de accu.

De meeste elektrische auto's gebruiken een hulpaccu voor accessoires zoals:

  • Verlichting
  • Dashboard
  • Infotainmentsystemen

EV's hebben ook een andere batterijbron voor de aandrijving van de elektromotor: de tractiebatterij.

De tractiebatterij bevindt zich normaliter op de bodemplaat van de auto. Dit is gedaan vanwege het gewicht van de accu, welke bestaat uit duizenden Lithium-ion-cellen. Deze produceren elektriciteit door chemische reacties die plaatsvinden wanneer de batterij wordt opgeladen. Het is ook goed te weten dat in hybride voertuigen de reguliere batterij vaak wordt gebruikt om de auto te starten.

Wanneer elektriciteit wordt overgebracht van de accu, berekent een regeleenheid hoeveel vermogen naar de elektromotor moet worden gestuurd. De motor zet de energie vervolgens om in mechanische energie om de wielen te laten draaien.

Ter vergelijking: verbrandingsmotoren in benzine- en dieselauto's zetten energie om in thermische energie door brandstof te verbranden.

In hybride voertuigen wordt regeneratief remmen ook gebruikt om energie naar de batterij terug te voeren, door gebruik te maken van recuperatie technologie om de energie van het remmen om te zetten. Deze energie gaat normaliter verloren bij niet-elektrische auto's. Hybride voertuigen gebruiken een combinatie van traditionele verbrandingsmotor en elektrische energie.

Het opladen van elektrische auto's en hybride auto's gebeurt via een oplaadpunt, dat gebruik maakt van een oplaadpoort en een ingebouwde lader om de externe energie om te zetten in batterijlading. Plug-in hybride auto's kunnen ook op benzine of diesel rijden, omdat ze een brandstoftank en een accupakket hebben.

Milieu-impact

Wat zijn de milieuvoordelen van elektrische auto's?

Er zijn veel redenen waarom een elektrische auto een groenere keuze is dan een auto met benzine- of dieselmotor. Om te beginnen gaan elektrische accu's 10-20 jaar mee. Dit in tegenstelling tot accu's met een kortere levensduur in traditionele auto's, wat minder afval betekent. Elektrische auto's helpen ook de uitstoot te verminderen.

LEVENSDUUR EV-BATTERIJ

Wanneer benzine- en dieselauto's brandstof verbranden om energie te produceren, verlaten de gassen van dit proces het voertuig via het uitlaatsysteem. Deze gassen zijn schadelijk voor het milieu omdat ze een aantal verontreinigende stoffen bevatten, zoals CO2.

Volledig elektrische voertuigen gebruiken elektriciteit in plaats van fossiele brandstoffen, waardoor de auto zelf geen emissies veroorzaakt. Hybrides en plug-in hybrides gebruiken naast elektriciteit nog steeds fossiele brandstoffen, en hoewel ze aanzienlijk minder uitstoten dan auto's die uitsluitend op benzine of diesel rijden, produceren ze nog steeds enkele schadelijke uitlaatgassen.

Om het in perspectief te zetten: als je één diesel- of benzineauto op de weg vervangt door een elektrische auto, voorkom je dat er gemiddeld 1,5 miljoen gram CO2 in het milieu terechtkomt.

Kom meer te weten over hoe EV's werken, hun voordelen en hoe ze de toekomst van huurauto's vormgeven met onze hub voor elektrische auto's.

Opladen van een elektrisch voertuig

Touchscreen | Rij-informatie

Courtesy of Tesla, Inc.

Regeneratief remmen

Courtesy of Tesla, Inc.

Stekkeren

Courtesy of Tesla, Inc.